مطالب مذهبی

••• آسمانه

♥ مطالب ادبی .!.!.!.!. مطالب مذهبی ♥

مطالب مذهبی

حضرت داوود علیه السلام

اسرائيليات

به افسانه هاي قديمي که از يهوديان و مسيحيان و مانند آنها سرچشمه گرفته و احاديث و تفاسير اسلامي را تحت تاثير خود قرار داده اند در اصطلاح علماء اسرائيليات گفته مي شود .

 

علت پيدايش اسرائيليات

1-پس از بعثت نبي اکرم و ظهور و گسترش اسلام ، با صدماتي که به يهوديان وارد شد همه توان و نيرو خود را براي ويران کردن پايه هاي اسلام و تحريف تعاليم ديني بکار گرفتند ، يهوديان زخم خورده معارف ديني را با اباطيل و افسانه هاي خرافي آلوده کردند و متاسفانه بسياري از اسرائيليات و داستان هاي باطل وارد کتب تفسيري و روايي مسلمانان شد . 2-بعد از وفات پيامبر رحمت (صلي الله عليه وآله) با خلافت خلفاي راشدين عملا مقام ولايت و مرجعيت ديني و علمي اهل بيت(عليه السلام) غصب شد و مردم براي پاسخ سئوالات قرآني و تفسيري بجاي رجوع به منبع وحي و امامان معصوم به يهوديان تازه مسلمان رو آوردند و آنان نيز با داستان سرايي هاي باطل خود اسرائيليات را وارد مباحث تفسير قرآن مي کردند .

 

معرفي حضرت داووداز عهد عتيق

بر اساس گزارش عهد عتيق حضرت داوود پس از فتح اورشليم آن را مرکز حکومت خود قرار داد به دنبال فتوحات زياد و پيروزي هاي درخشان پادشاهي مقتدري را تشکيل و مرزهاي يهود را گسترش داد . براساس روايت عهد عتيق حضرت داوود (عليه السلام) پيامبر نبود و فقط يک پادشاه برگزيده الهي بود و گناهان و کارهاي ناشايستي از وي سر مي زد . وي پيروي کاملي از يهوه (خدا) نکرد. دروغ گفتن ، غارتگري ، رقص و پايکوبي و خود را به ديوانگي زدن از اين قبيل کارهاست و همچنين زنان و کنيزان زيادي را به نکاح خود در آورد .

 

داستان حضرت داوود از دید اسرائيليات

روزي حضرت داوود(عليه السلام) در محراب عبادت با ديدن پرنده‌اي زيبا و طلايي رنگ، براي گرفتن آن تلاش كرد. پرنده پر كشيد و بالاي ديوار رفت. حضرت داوود(عليه السلام) كه در پي آن به بالاي ديوار رفته بود، با ديدن زني زيبا در خانه مجاور، شيفته او شد. هنگامي كه آن زن را به دستور داوود(عليه السلام) نزد وي آوردند، درباره شوهرش پرسيد. وي نام همسرش را اُوريا و از حضور وي در جبهه جنگ خبر داد. حضرت داوود(عليه السلام) با نوشتن نامه به فرمانده سپاه، زمينه اعزام شوهر او به خطرناك‌ترين منطقه درگيري و كشته شدن او را فراهم ساخته و سپس آن زن را به نكاح خود درآورد. بعد از ازدواج داوود با همسر اوريا خداوند دو فرشته را به شكل انسان نزد حضرت داوود(عليه السلام) فرستاد. آنها از او خواستند تا درباره اختلاف آنان قضاوت كند. هنگامي كه داوود(عليه السلام) فردي را كه به رغم داشتن نود و نه ميش مي‌خواست تنها ميش برادر خود را نيز تصاحب كند، ظالم و ستمگرخواند؛ آنها تصاحب آن زن را به رغم داشتن زنان متعدد بر داوود(عليه السلام) خرده گرفتند. در اين هنگام، حضرت داوود(عليه السلام) متوجه اشتباه و ابتلاي خود شد و به سجده افتاد و پس از چهل روز گريه كردن آمرزيده شد. فرمان خداوند به داوود(عليه السلام) براي رفتن بر سر قبر اوريا، براي حلاليت‌طلبي از وي و توبه كردن، وعده خداوند به آن حضرت مبني بر آمرزش وي و جلب رضايت اوريا، با دادن بهشت به او، گريه كردن داوود(عليه السلام) به مدت سي سال، پس از توبه در بيابان‌ها و همراهي و هم‌نوايي انواع حيوانات با وي و عبادت و زهدگرايي شديد وي، پس از اين حادثه از اين نمونه است.

 

داوود(عليه السلام) از منظر قرآن

قرآن کريم با ديدگاهي کاملا متفاوت از کتاب مقدس درباره شخصيت حضرت داوود ضمن تصريح بر پيامبر و پادشاه بودن آن حضرت از قضاوت وي در ميان مردم خبر مي دهد و در سوره ص با بيان ده کمال حضرت داوود را ستايش مي کند. 1-الگوي صبر براي پيامبر 2- بندگي خدا 3- قدرت داشتن 4-بازگشت به خدا و انابه هاي پي در پي 5-تسخير کوه ها و هم نوايي آنها با او 6- عرضه ي پرندگان بر او 7-هم نوايي آنها در انابه او 8- حاکميت و حکومت 9-حکمت الهي 10-داوري حق و فيصله دادن به اختلافات اصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ وَاذْكُرْ عَبْدَنَا دَاوُودَ ذَا الْأَيْدِ إِنَّهُ أَوَّابٌ(17-18-19-20/ص) بر آنچه مى‏گويند صبر كن و داوود بنده ما را كه داراى امكانات [متعدد] بود به ياد آور .آرى او بسيار بازگشت‏كننده [به سوى خدا] بود. إِنَّا سَخَّرْنَا الْجِبَالَ مَعَهُ يُسَبِّحْنَ بِالْعَشِيِّ وَالْإِشْرَاقِ ما كوه ها را با او مسخر ساختيم [كه] شامگاهان و بامدادان خداوند را نيايش مى‏كردند. وَالطَّيْرَ مَحْشُورَةً كُلٌّ لَّهُ أَوَّابٌ و پرندگان را از هر سو [بر او] گرد [آورديم] همگى [به نواى دلنوازش] به سوى او بازگشت‏كننده [و خدا را ستايشگر] بودند وَشَدَدْنَا مُلْكَهُ وَآتَيْنَاهُ الْحِكْمَةَ وَفَصْلَ الْخِطَابِ و پادشاهيش را استوار كرديم و او را حكمت و كلام فيصله‏دهنده عطا كرديم . داوود(عليه السلام) گمان مي‌كرد خداوند كسي را داناتر از او نيافريده است. براي همين، خداوند دو فرشته را به عنوان دو طرف دعوا نزد او فرستاد و حضرت داوود(عليه السلام) بدون اينكه از مدعي، بيّنه‌اي بخواهد و يا نظر طرف مقابل را دراين‌باره جويا شود، چنان درخواستي را ظالمانه خواند. بنابراين لغزش داوود(عليه السلام) مربوط به اين داوري و قضاوت بود

 

داستان ازدواج حضرت داوود با زن اوريا

امام رضا(عليه السلام) فرمود، اصل ازدواج حضرت داوود(عليه السلام) با زن اوريا درست بوده؛ ولي بعدها به عللي دچار تحريف، شده است. امام رضا(عليه السلام) در پاسخ ابن جهم كه درباره اصل داستان همسر اوريا پرسيد، فرمود: در زمان داوود(عليه السلام) اگر مردي مي‌مرد يا كشته مي‌شد، زن وي بايد براي هميشه بدون شوهر مي‌ماند؛ اما خداوند خواست كه اين سنت غلط برچيده شود و داوود(عليه السلام) نخستين كسي بود كه موظف شد بر خلاف آن عمل كند. بر اين اساس هنگامي كه اوريا به صورت طبيعي در جنگ كشته شد، حضرت داوود(عليه السلام) به فرمان الهي موظف شد با زن او ازدواج كند. از آنجا كه پذيرش چنين كاري براي مردم دشوار بود، زمينه براي اين حرف و حديث‌ها فراهم شد.

 

لغزش در قضاوت

از امام رضا(عليه السلام) گزارش شده است. حضرت در پاسخ ابن جهم درباره چيستي لغزش داوود(عليه السلام) و ابتلاي ياد شده براي وي در قرآن فرمود: داوود(عليه السلام) گمان مي‌كرد خداوند كسي را داناتر از او نيافريده است. براي همين، خداوند دو فرشته را به عنوان دو طرف دعوا نزد او فرستاد و حضرت داوود(عليه السلام) بدون اينكه از مدعي، بيّنه‌اي بخواهد و يا نظر طرف مقابل را دراين باره جويا شود، چنان درخواستي را ظالمانه خواند. بنابراين لغزش داوود(عليه السلام) مربوط به اين داوري و قضاوت بود. وقتى[به طور ناگهانى] بر داوود درآمدند و او از آنان به هراس افتاد گفتند مترس [ما] دو مدعى [هستيم] كه يكى از ما بر ديگرى تجاوز كرده پس ميان ما به حق داورى كن و از حق دور مشو و ما را به راه راست راهبر باش. (22/ص)



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

+ نوشته شده در شنبه 18 مهر 1394برچسب:مطالب مذهبی,حضرت داوود,داستان ازدواج حضرت داوود,داستان لغزش داوود نبی, ساعت 8:38 توسط آزاده یاسینی